Twitter Feed FaceBook  یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
تبلیغات
ADS
advertisement
موضوعات
Category

  • آرشیو عکس
  • آرشیو موزیک
  • آموزش
  • اخبار سایت
  • اس ام اس
  • بازی های کامپیوتری
  • بازی های موبایل
  • جالب و خواندنی
  • دانلود فیلم
  • دعا و مناجات
  • زیرنویس فارسی
  • کتاب الکترونیکی
  • گرافیک
  • مشاوره خرید
  • نرم افزارهای کامپیوتر
  • نرم افزارهای موبایل

  • آمار سايت
    Site Info
    افراد آنلاین : 6 نفر
    تعداد مطالب : 257
    تعداد دیدگاه ها : 96
    بازدید امروز : 506
    بازدید دیروز : 1898
    کل بازدیدها : 282870
    خروجی فید امروز : 77
    ورودی گوگل امروز : 0

    دانلود آهنگ

    اندروید

    نرم افزار

    عکس



    آندرویدکـده
    دانلود نرم افزارهای موبایل، بازی، والپیپر، پوسته، نقشه و... برای گوشی آندرویدی
    www.Androidkadeh.ir
    هواداران متعصب استقلالی
    اخبار باشگاه استقــلال تهران، عکسهای بازیکنان، دانلود کلیپ گل های لیگ برتر، جام حذفی و...
    تبلیغات متنی شما
    با کمترین هزینه می توانید تبلیغات متنی خودتان را در اینجا قرار دهید...
    تبلیغات متنی شما
    با کمترین هزینه می توانید تبلیغات متنی خودتان را در اینجا قرار دهید...
    عضويت در سايت
    Join

      feed

      آدرس ایمیل خود را اینجا وارد کنید تا آخرین مطالب سایت برایتان ایمیل شود.


      توجه: آدرس ایمیل www ندارد !!!

      بعد از ثبت نام، ایمیلی حاوی لینک فعال سازی عضویت برایتان ارسال میگردد که باید به ایمیل خود مراجعه نموده و بر روی لینک فعال سازی کلیک نمایید.

    پـر بیننده ترین مطالب
    Top Posts
    جـدیـد ترین مطالب
    Last Posts
    »» دانلود آهنگ جدید بهنام بانی به نام قرص قمر
    »» دانلود فیلم Maze Runner : The Scorch Trials 2015
    »» دانلود آهنگ جدید علی عبدالمالکی به نام یک سال گذشت
    »» عکس نوشته های رمانتیک و فانتزی
    »» شوخی های جالب و خنده دار شبکه های اجتماعی ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    »» ۶ دلیل برای خوردن بیشتر پرتقال
    »» خواص خوردن ژله
    »» خواص معجزه گر زردچوبه را بهتر بشناسید
    »» شباهت چهره ی بازیگران ایرانی با بازیگران خارجی
    »» آب برنج چه خواصی دارد؟
    »» پنج آیه ی معجزه گر قرآنی
    »» دانستنی هایی در مورد رژ لب
    »» ۴ راه ساده برای جلوگیری از هک شدن گوشی
    »» عوارض خطرناک موبایل برای گردن ؟
    »» عروسی رفتن دخترها و پسرها ( طنز )
    »» چه عواملی موجب خشکی چشم می شود؟
    »» خوراکی هایی که از پیری زودرس جلوگیری می کند
    »» دلیل علمی خوابیدن رو به قبله
    »» انواع آدامس و خواص جویدن آن
    »» از مداد ابرو و خط چشم هرگز استفاده نکنید
    »» دوره سرماخوردگی را با این روشها کوتاه کنید
    »» هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها
    »» چربی‌های شکم را با بادمجان آب کنید
    »» تفاوت خانم ها وآقایان هنگام استفاده از عابر بانک (طنز)
    »» نکات مهمی که هنگام خریدن حلقه ازدواج باید به خاطر داشته باشیم
    »» تاثیر بسیار مفید میوه بر روی بدن انسان
    »» ۱۰ ضرر مهم فست فود ها
    »» آجیل عید را چگونه انتخاب کنیم؟
    »» پیاده روی؛ بهترین ورزش برای تمام سنین
    »» فواید و مضرات نوشابه
    دانلود آسان
    Easy Download
    همه چیز در مورد تهیه یک پایان نامه ایده آل -  شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    p30top.ir تعداد بازدید : 891   p30top.irدسته بندی : آموزش , مقاله های علمی

    • هفت مهارت برای دانشجویان ارشد در راه ارائه پایان نامه
    • ساختار یک پروپوزال خوب چگونه است ؟
    • خصوصیات یک چکیده خوب چیست ؟
    • ابزارهای جمع آوری اطلاعات پایان نامه
    • ۲۲ توصیه مهم برای تدوین پاور پوینت دفاعیه
    • ۱۵ توصیه مهم برای روز دفاع از پایان نامه

    به ادامه مطلب بروید…

    • هفت مهارت برای دانشجویان ارشد در راه تهیه پایان نامه

     

    مهارت های جستجوگری

    مهارت اول: مشاهده

    تعریف: جمع آوری اطلاعات به کمک حواس پنجگانه و ابزار های مناسب( مانند عدسی، میکروسکوپ، دما سنج، خط کش،….) در مورد اجسام، پدیده ها و اتفاقات.

    زیر-مهارت ها: جمع آوری مدارک، تشخیص تفاوت ها و شباهت ها، طبقه بندی، اندازه گیری، شناسایی مشاهدات مربوط

    مثال: ثبت کردن تفاوت ها و شباهت های یک شیشه مات و یک شیشه شفاف

    مثال: آب رها شده از ارتفاع پنج متر از آب رها شده از ارتفاع چهار متر شن بیشتری را با خود می شوید و می برد. آب رها شده از هشت متر از آب رها شده از ارتفاع شش متر شن بیشتری را با خود می شود و می برد.

    مهارت دوم: طرح سوالات پژوهشی

    تعریف:مطرح کردن سوال راجع به یک شی، یک پدیده یا یک اتفاق

    زیر- مهارتها: تشخیص بین سوالاتی که پاسخ به آنها به پژوهش منجر می شود و سوالاتی که این گونه نیستند، پیشنهاد کردن روشی که می تواند منجر به پاسخ و راه حل یک مساله پژوهشی شود، تبدیل سوالی که پژوهشی نیست به سوالی که پاسخ به آن نیازمند پژوهش است.

    مثال: آیا یخ با ریختن نمک روی آن زودتر ذوب می شود یا بدون ریختن نمک؟

    آیا آب رها شده از ارتفاع زیادتر شن بیشتری را می شوید و با خود می برد.

    مهارت سوم : فرضیه سازی

    تعریف: مطرح کردن یک توضیح غیر قطعی بر مبنای تجربه در مورد یک شی، یک پدیده یا یک اتفاق. البته فرضیه داده شده باید قابل آزمایش باشد.

    زیر- مهارتها: ارائه یک مدل برای واضح ساختن یک ایده، توضیح مدارک و شواهدی که بر مبنای آنها فرضیه مورد نظر ساخته شده است.

    مثال: افزایش سطح یخ باعث سریع شدن ذوب یخ می شود. این فرضیه برای توضیح این پدیده است که چرا یخ خرد شده زود تر از یخ قالبی ذوب می شود.

    مثال: آب رها شده از ارتفاع زیاد تر شن بیشتری را با خود می شوید و می برد.

    مهارت چهارم : پیش بینی

    تعریف: پیش بینی در مورد نتایج آتی یک پدیده، مبتنی بر مدارک و شواهد یا بر مبنای فرضیه داده شده. پیش بینی مبتنی بر فرضیه، به ما کمک می کند که بتوانیم یک آزمایش برای آزمودن فرضیه مان طراحی کنیم. توجه کنید که پیش بینی در اینجا با یک حدس بدون پایه و اساس تفاوت دارد. ضمنا فرضیه و پیش بینی هم یکی نیستند بلکه فرضیه توضیحی است در مورد آنچه اتفاق افتاده و پیش بینی، انتظار ما را از آنچه می تواند رخ دهد، بیان می کند.

    زیر- مهارتها: طرح منطقی پیش بینی بر مبنای مدارک و شواهد، طرح پیش بینی به منظور آزمایش فرضیه داده شده.

    مثال: بر مبنای فرضیه ای که در مثال فرضیه سازی آمده است، پیش بینی می کنیم که آب رها شده از ارتفاع شش متری شن بیشتری را نسبت به آّب رها شده از ارتفاع پنج متری با خود می شوید و می برد.

    مهارت پنجم : طرح و انجام آزمایش

    تعریف: طرح یک روش برای تست فرضیه داده شده. طرح رویه ای برای جمع آوری داده های مفید.

    زیر- مهارتها: تشخیص و کنترل متغیر های مربوط، استفاده از ابزارهای اندازه گیری.

    مثال: قرار دادن چهار ظرف مشابه یخ در کنار همدیگر، ریختن یک تا چهار قاشق نمک به ترتیب در آنها. این کار فرضیه ایی را بررسی می کند که می گوید میزان نمک ریخته شده روی یخ با میزان یخ ذوب شده، به طور مستقیم متناسب است.

    مهارت ششم: تعبیر و تفسیر

    تعریف: ارزیابی داده های به دست آمده بر مبنای شواهد و مدارک برای نتیجه گیری کردن. تشخیص یک الگو یا معنا در مجموعه داده ها. جواب دادن به این سوال که یافته های پژوهشی چه چیزی به ما می گویند.

    زیر- مهارتها: تعبیر آماری داده ها، تشخیص اشتباهات انسانی خطاهای تجربی در حین پژوهش، ارزیابی فرضیه بر مبنای داده های به دست آمده، توصیه به بررسی بیشتر در صورت لزوم.

    مثال: بعد از بررسی اینکه آیا نمک میزان ذوب یخ را افزایش می دهد، داده ها را برای فهمیدن اینکه نمک باعث کاهش نقطه ذوب یخ می شود، تعبیر کنیم.

    مهارت هفتم : برقراری ارتباط با دیگران برای توضیح دادن آنچه انجام شده است

    تعریف: ارائه مشاهدات، ایده ها، مدل های تئوری یا نتیجه گیری ها به وسیله صحبت کردن، نوشتن، کشیدن تصاویر، ساختن ماکت و ….

    زیر- مهارتها: صحبت کردن با فردی که دانش بیشتری دارد. استفاده از منابع دیگر، ارائه گزارش، ساخت جدول داده ها، تهیه نمودار

    مثال: توضیح رابطه میزان نمک و یخ ذوب شده با نوشتن در مورد آن یا با کشیدن یک نمودار.

     

    هفت مهارت معرفی شده در واقع الگوهایی هستندکه سعی دارند قابلیت جستجوگری را مدل کنند و مانند هر مدل دیگری بسیار ساده تر از آن چیزی هستند که در واقعیت اتفاق می افتد. به عبارت دیگر ممکن است شکل این مهارتها در هنگام برخورد با هر مساله تغییرکند، همیشه به این منظمی اتفاق نیفتند، در همدیگر ترکیب شوند و به راحتی قابل جدا سازی نباشند و حتی زیر- مهارتهای تعریف شده برای هر مهارت ممکن است به عنوان بخشی از دیگر مهارتها نیز مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا،ممکن است زیر-مهارت طبقه بندی که در بخش مهارت مشاهده آورده شده، در هنگام تحلیل داده های مربوط به یک آزمایش نیز استفاده شود.

     

    همچنین قابلیت جستجوگری یا مهارتهای جستجوگری، همان طور که از اسمشان پیدا است، ازجنس مهارت هستند و فقط با انجام یاد گرفته می شوند و خواندن متنهایی شبیه به این متن، بدون انجام جستجوگری عملی، هیچ کمکی به افزایش قابلیت جستجوگری شما نخواهد کرد. کمکی که این قبیل اطلاعات به شما می کند این است که بتوانید بعد از انجام جستجوگری قدرت تفکر انتقادی خود را راجع به جستجوگری افزایش دهید و تفکر انتقادی هم به شما کمک خواهد کرد که از قابلیت جستجوگری خود در شرایط جدید، بهتر استفاده کنید.

     

     

    • ساختار یک پروپوزال خوب چگونه است ؟

     

    ساختار یک پروپوزال خوب چگونه است ؟

    شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. اما شکل بندی بنیادین آن ، همواره باید شامل عنوان بندی ها و بخش های زیر باشد :

    ۱- موضوع تحقیق ( Project Title )

    ذیل این عنوان می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را ذکر کنید. برای مثال :

    Project Title:     Women Role in Southeast Thailand

    ۲- توضیح موضوع و اهمیت آن ( Importance and Statement of Topic )

    در این بخش می بایست جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر ، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید.

    ۳- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics)

    زیر این عنوان ، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.

    ۴- اهداف و فرضیه ها ( Aims and Hypothesizes )

    در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟

    ۵- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology )

    در این قسمت توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی سود خواهید برد و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت.

    ۶- منابع( References )

    فهرستی از منابعی که فکر می کنید از آن ها استفاده خواهید کرد و به کار شما مرتبط هستند را الفبایی و منظم کنید و در این بخش بیاورید.

    بیان مسئله یا مشکل (ضروری اجرای پژوهش)
    بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر ۱ صفحه) و با ذکر منابع نوشته شده و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد.
    ۱- مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید
    ۲- به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟
    ۳- چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمائید.
    نکته: بلافاصله پس از بیان مسئله باید تمام مخففها و اصطلاحات و منابع مورداستفاده در پائین بیان مسئله توضیح و نوشته شوند.

    بررسی متون (منابع)

    در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از بانکهای الکترونیک داخلی و خارجی می‌توان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج بدست آمده استفاده کرده و از متدولوژی طرح، روشهای نمونه‌گیری و آتالیزهای آماری آنها در جهت تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.

    نکته: در پایان این قسمت نیز ذکر منابع ضروری می‌باشد (حداقل ۳ منبع)
    اهداف، سئوالات، فرضیات (با توجه به موضوع پژوهش)

    اهداف یک پروژه تحقیقاتی خلاصه آنچه که باید با انجام مطالعه به آن برسیم را بیان میکند.

    ۱- هدف کلی:

    آنچه که مطالعه به طور کلی به آن دست خواهد یافت را هدف کلی می‌گویند و هدف کلی در واقع همان عنوان مطالعه است با این تفاوت که با لغتهای قابل اندازه‌گیری مثل «تعیین یا شناخت» که معنی و کاربرد دقیق و واضحتری دارند شروع میشود.

    مثال: عنوان موضوع: بررسی میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی در روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال ۱۳۸۷

    ۲- اهداف اختصاصی (یا ویژه یا جزیی): این اهداف باید واقع‌بینانه مطرح شده و به آنچه که مطالعه برای حل آن طرح‌ریزی شده متمرکز باشند.اهداف جزئی در واقع جزئی از هدف کلی بوده و اگر به خوبی تنظیم شوند ما را هم چنین به طراحی روش تحقیق و نحوه گردآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها هدایت خواهند نمود.

    هدف جزئی:

    نباید از قالب هدف کلی خارج بوده و باید به جنبه‌های اساسی مطالعه محدود باشد.در اهداف جزئی هم باید از افعالی نظیر تعیین کردن، مقایسه‌کردن، اثبات‌کردن، محاسبه‌کردن و برقرارکردن استفاده کرد و از به کارگیری افعال مبهم نظیر فهمیدن، مطالعه کردن و اذعان کردن دوری نمود.

    مثال: بررسی میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی در روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال ۱۳۸۷  می توان چنین بیان کرد:

    ۱ـ تعیین میزان تماشای برنامه های تلویزیونی روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی بر حسب جنس

    ۲ـ تعیین میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی در روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال ۱۳۸۷ بر حسب میزان تحصیلات

    نکته: در اهداف جزئی (اختصاصی) معمولاً ۲ نوع هدف با توجه به نوع مطالعه مطرح میشوند
    ۱- اهداف توصیفی : این اهداف معمولاً میزان تماشای برنامه های تلویزیونی و تعیین میانگین  ان را می‌سنجد ونتیجه آن معمولاً به صورت اعداد بیان میشود.

    ۲- اهداف تحلیلی : این اهداف معمولاً تعیین ارتباط و یا مقایسه ۲ موضوع را می‌سنجد و نتیجه آنها به صورت بلی یا خیر بیان میشوند. مثال: ـ تعیین میانگین تماشای برنامه های تلویزیونی جمعیت روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال ۱۳۸۷ (هدف توصیفی) ـ تعیین ارتباط بین تماشای برنامه های تلویزیونی و میزان تحصیلات در جمعیت روستایی روستای مشک آباد استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۷ (هدف تحلیلی)
    ۳- اهداف کاربردی:  معمولاً در بعضی مطالعات هدف دیگری تحت عنوان هدف کاربردی وجود دارد که نحوه بکارگیری نتایج حاصله از بررسی تحقیقات را مشخص میکند و ساختار مشخصی ندارد.
    نکته: ذکر این نکته لازم است که اهداف باید تمام قسمتهای مسئله را آنچنان که تحت عنوان بیان مسئله آورده شده است را در برگیرد. اگر مسئله تحقیق با دقت کافی بیان شده باشد تنظیم اهداف آسان‌تر خواهد بود.

    ذکر سئوالات تحقیق و فرضیات:

    در یک مطالعه توصیفی اهداف توصیفی به سئوالات توصیفی تبدیل میشوند که معمولاً جواب آنها عدد می‌باشد.
    مثال: میزان تماشای برنامه های تلویزیونی مشک آباد استان آذربایجان غربی  در سال ۱۳۸۷ بر حسب جنس چقدر است؟ در یک مطالعه تحلیلی اهداف تحلیلی به فرضیات تبدیل می‌شوند و یک فرضیه توضیح یا پیش‌گوئی این مسئله است که چرا یک یا چند عامل، عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار میدهند.

    مثال: تماشای برنامه های تلویزیونی در افراد بی‌سواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است.

    بیان متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آنها:

    متغیرهای یک تحقیق بسیار مهم بوده و در واقع قلب یک تحقیق می‌باشند. متغیرها در واقع داده‌هائی هستند که ما می‌خواهیم آنها را جمع‌آوری نموده و آنالیز کنیم. به طور کلی متغیرها به دو دسته اصلی کمی و کیفی تقسیم میشوند و مبنای این تقسیم‌بندی این است که متغیرهای کمی مقادیر مختلف به خود می‌گیرند و متغیرهای کیفی حالات مختلف به خود می‌گیرند

    مثال: سن یک متغیر کمی است و جنس یک متغیر کیفی

    متغیرهای کمی خود به دو دسته تقسیم میشوند:

    ۱- کمی گسسته: بین دو عدد اعشار نمی‌گیرد مانند تعداد فرزندان

    ۲- کمی پیوسته: بین دو عدد بی‌نهایت عدد و اعشارقرار گیرد مثل قد بین ۱۷۵ و ۱۸۰ سانتی‌متر

    متغیرهای کیفی نیز به ۲ دسته تقسیم میشوند:

    ۱- کیفی اسمی: برتری ترتیبی بین حالات مختلف متغیر وجود ندارد مثل جنس یا شغل

    ۲- کیفی رتبه‌ای: برتری ترتیبی بین حالات مختلف متغیر وجود دارد مانند میزان  تماشای برنامه های تلویزیونی  با  میزان تحصیلات.

     

    مقیاسهای اندازه‌گیری متغیرها:

    گاهی در هنگام ثبت متغیرها یا در موقع تحلیل آماری کمی بودن متغیر برای پژوهشگر مطلوب نبوده و او مایل است متغیر مربوطه را به مقیاسی درآورد که تعداد کمتری مقدار یا حالت بپذیرد مثلاً تبدیل متغیر سن به گروههای سنی یک مثال معمول است

    به طور کلی برای متغیرها چهارنوع مقیاس مختلف تعریف شده است که عبارتند از:

    ۱- مقیاس نسبتی: دارای صفر واقعی هستند و فاصله‌ها مساویند مثل قد، وزن

    ۲- مقیاس فاصله‌ای: دارای صفر قراردادی هستند و فاصله‌ها کاملاً قراردادی میشوند مثل درجه حرارت

    ۳- مقیاس ترتیبی: در این مقیاس ترتیب مقادیر قابل مشاهده است مثلاً وزن از کم به زیاد

    ۴- مقیاس اسمی: در این مقیاس نسبت مقادیر به هم، فواصل مقادیر و ترتیب آنها، هیچکدام مشخص نیست و هیچکدام به هم برتری ندارند و فقط کد یا شماره‌ای به آنها تعلق یافته است مثل کد ۵

    نکته: فقط۲ مقیاس رتبه‌ای و اسمی در ثبت متغیرهای کیفی استفاده میشوند.

    در مطالعات تحلیلی یک جنبه دیگر متغیرها نیز باید در نظر گرفته شود و آن مستقل یا وابسته بودن آنهاست.
    متغیر مستقل یا علت: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگر نمی‌باشد

    متغیر وابسته یا معلول: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگری است

    مثال: بررسی ارتباط استعمال دخانیات و ابتلا به سرطان ریه» در این عنوان استعمال دخانیات متغیر مستقل و سرطان ریه متغیر وابسته است.

    متغیرهای مخدوش‌کننده: متغیرهایی هستند که با علت و معلول هر دو در ارتباط هستند و بر روی هریک از آنها تأثیر میگذارند مثلاً فرض کنیم که محققی می‌خواهد نقش سیگار را بر روی بیماریهای قلبی و عروقی مطالعه کند یکی از متغیرهای مخدوش‌کننده در این میان استرس می‌باشد که هم می‌تواند باعث بیماری قلبی شود و هم بر روی مصرف بیشتر سیگار اثر بگذارد.

    در مطالعات تحلیلی شناخت تمام متغیرهای مخدوش‌کننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا اگر اثر این متغیرها بر نتیجه مطالعه در مرحله نمونه‌گیری یا تحلیل آماری خنثی نشود نتایج حاصله قابل اطمینان نخواهد بود.
    متغیرهای زمینه‌ای: متغیرهای مربوطه به خصوصیات فردی جمعیت نمونه را متغیر زمینه‌ای می‌گویند این متغیرها معمولاً در تمام مطالعات ثبت می‌شوند مانند سن، جنس، شغل، تحصیلات و وضعیت تأهل در برخی مطالعات این متغیرها نقش متغیر مستقل را بازی می‌کنند.
    متدولوژی تحقیق:
    در این بخش نوع مطالعه (توصیفی یا تحلیلی)، جامعه موردنظر که تحقیق بر روی آنها صورت می‌گیرد را ذکر می‌کنیم در این مرحله بهتر است با کمک مشاور آمار یا مشاور روش تحقیق آگاه به تجزیه و تحلیل داده‌ها حجم نمونه و آنالیزهای آماری را مشخص کنیم و لازم نیست فرد مهارت لازم در این زمینه را داشته باشد.
    مدت زمان لازم برای اجرای طرح:
    در این قسمت زمان لازم برای اجرای طرح باید ذکر شده و نوع و تاریخ فعالیتهای انجام شده را در خصوص انجام طرح در جدولی زمانی به نام جدول گانت که در فرمهای پروپوزال وجود دارد مشخص خواهیم کرد.

     

     

    • خصوصیات یک چکیده خوب چیست ؟

    یک چکیده خوب ‌ باید حاوی‌ بخشهای زیر باشد:

     

    1.  حقایق‌ واصول‌ بکار برده‌ شده‌
    2.  روشها
    3.  نتایج‌ اصلی‌
    4.  اهمیت‌ نتایج‌ و تعبیر و تفسیر آنها

     

    چکیده‌ مقاله‌ باید حاوی‌ مطالب‌ و حقایق‌ یافت‌ شده‌ در کار تحقیقی‌، و مهمترین‌ نتایج‌ و میزان‌ اهمیت‌ کار انجام شده بوده‌ ومعنی‌ هر یک‌ از یافته‌ ها را بیان‌ نماید. نباید در چکیده‌ مطالبی‌ رابیان‌ نمود که‌ در مقاله‌ نیامده‌ است‌  بلکه‌ بایدیافته‌ های‌ مرتبط بامقاله‌ را در برداشته‌ و دقیق‌ باشد .

    نباید در قسمت‌ چکیده‌ از عباراتی‌ مثل‌ “اهمیت‌ یافته‌ ها در این‌ مقاله‌ بحث‌ شده‌ است‌…” استفاده‌ نمود زیرا این‌عبارت‌ و نظایر آن‌ هیچگونه‌ اطلاعاتی‌ را به‌ خوانندگان‌ نمی‌ دهند و غیر مفید هستند و فقط محدودیت  استفاده از کلمات را برای شما بیشتر می کنند.(سقف۱۵۰کلمه)- . بجای‌ اینها باید یافته‌ ها راذکر نموده‌ و بیان‌ کنید که‌ چرا این‌ یافته‌ ها مهم‌ هستند .

    چهار جزء اصلی‌ هر چکیده‌ عبارتند از :

    ۱ – یافته‌ هایتان‌ ، یا چیزی‌ که‌ قصد یافتن‌ ‌ آنرا داشته‌اید. این‌ موضوع‌ ممکن‌ است‌ قبلا در قسمت‌ عنوان‌مقاله‌ ذکر شده‌ باشد.

    ۲ – اگر روشهای‌ بکار برده‌ شده‌ در کار تحقیقی‌ جالب‌ هستند توضیحی‌ راجع‌ به‌ آنها ذکر کنید در غیر اینصورت لزومی‌ به‌ اینکار نیست‌ .

    ۳ – نتایج‌ اصلی‌ کار را همراه‌ با تعابیراصلی آنها بصورت شفاف وواضح ذکرکنید.هرگزنبا ید از توصیفات‌ مبهم‌ استفاده‌ نمائید.  تعبیر و تفسیر‌ از نتایج‌ را براساس‌ اهمیت‌ ، کاربرد و استنباط‌ از آنها ذکر نمائید .

    ۴-حجم یک چکیده نباید بیش از ۱۵۰کلمه باشد.

    هر یک‌ از موارد فوق‌ را حداکثر در چند جمله‌ ذکر نموده‌ و از کلمات اختصاری‌ که در متن‌ استفاده‌ نموده‌ایدو یا خود آنها را مخفف‌ کرده و به اختصار آورده اید، در قسمت‌ چکیده‌ استفاده‌ ننمائید. در چکیده‌ از اشکال‌ و جداول‌ استفاده‌ ننموده‌ و به‌آنها آدرس‌ هم‌ ندهید. از عبارات‌ ساده‌ و مسلم‌ همراه‌ با مقادیر و اعداد استفاده‌ کنید. مثلا بنویسید:”هشتادوشش‌ درصد ( ۸۶%) بیماران‌ بعد از درمان‌ سلامت‌ خود را به‌ دست‌ آوردند “

    در چکیده جملات‌ را طوری‌ ننویسید که‌ نیاز باشد به‌ منبعی‌ آدرس‌ بدهید ولی‌ اگر لازم‌ شد که‌ درچکیده‌ به‌ منبعی‌ آدرس‌ دهید باید تمام‌ مشخصات‌ منبع‌ یعنی‌: زمان‌ چاپ‌ ، نام‌ نویسندگان،‌ نام‌ مجله‌ و غیره‌ راذکر کنید .

     

     

    • ابزارهای جمع آوری اطلاعات پایان نامه

     

    ۱- پرسشنامه

    پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال ها (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می‌دهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می‌دهد. سوال های پرسشنامه را نوعی محرک-پاسخ می‌توان محسوب کرد. از طریق سوال های پرسشنامه می‌توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمی تواند داده ها را با دقت لازم، همانند، یک مصاحبه عمیق، بدست دهد. بنابراین برای بالابردن دقت داده های گردآوری شده، توصیه می‌شود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد. در غیر اینصورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به کار برد.

    ۱-۱- اصول کلی تنظیم پرسشنامه

    – سوال های پرسشنامه باید بر اساس هدف ها یا سوال های تحقیق تنظیم گردد؛

    – پرسشنامه باید پاسخ دهنده را جذب نموده و سوال های آن برای او جالب باشد؛

    – پرسشنامه باید تا حد امکان کوتاه باشد و داده های مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورد؛

    – دستورالعمل تکمیل پرسشنامه باید کوتاه بوده و حاوی کلیه اطلاعات مورد نیاز پاسخ دهنده، برای کامل کردن پرسشنامه باشد. پرسشنامه باید همراه دستورالعمل تکمیل آن بوده و چگونگی پاسخ دادن به سوال ها را برای پاسخ دهنده تشریح کند.

    ۱-۲- اجزاء اصلی پرسشنامه

    پرسشنامه باید شامل اجزاء زیر باشد:

    الف: نامه همراه یا مقدمه ای برای آماده کردن پاسخ دهنده جهت تکمیل پرسشنامه .

    ب: دستورالعمل

    ج: سوال ها (گویه ها)

    در این جا هر یک از اجزاء یادشده بیان می‌شود.

    الف: نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده های مورد نیاز بیان می‌شود. به منظور بیان هدف های یادشده می‌توان شیوه زیر را به کار گرفت. ابتدا هدف کلی پژوهش بیان شده و پاسخ دهنده با گزاره های خاص تحقیق آشنا می‌شود. پس از آن به نقش پرسشنامه در فراهم آوردن داده های مورد نیاز پژوهشگر اشاره می‌شود. پژوهشگر باید سعی کند تا پاسخ دهنده نسبت به همکاری در تکمیل پرسشنامه برانگیخته شود. برای این منظور باید بر با ارزش بودن داده های حاصل از پرسشنامه تاکید شود و پاسخ دهنده نسبت به ضرورت و اهمیت تحقیق آگاه گردد تا با دقت بیشتری پاسخ سوال ها را عرضه کند. علاوه بر آن در این قسمت محقق باید به این نکته اشاره کند که داده های حاصل از پرسشنامه محرمانه بوده و بجز استفاده آماری، به منظور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

    ب: دستورالعمل:  در این قسمت محقق سعی می‌کند پاسخ دهنده را با چگونگی پاسخ دادن به سوال های پرسشنامه آشنا کند. در دستورالعمل تکمیل پرسشنامه رعایت نکات زیر ضروری است.

    ۱- هر نوع سوال پرسشنامه و چگونگی پاسخ دادن به آن تشریح شود.

    ۲- تاکید بر رعایت دقت نسبت به پاسخ دادن به سوال ها.

    ۳- باید بر این نکته تاکید شود که پرسشنامه تا تاریخ معین تکمیل شده و به آدرس مربوط یا به پرسشگر تحویل داده شود. باید به خاطر داشت که دستورالعمل تکمیل پرسشنامه باید کوتاه و به آسانی قابل فهم باشد. دستورالعمل های پیچیده باعث سردرگمی پاسخ دهنده شده و بر ماهیت پاسخ ها اثر می گذارد.

    ج: انواع سوال های پرسشنامه :  اولین قدم در تعیین نوع سوال های پرسشنامه مشخص کردن متغیرهای پژوهش است. پس از آن محقق می‌تواند در مورد نوع سوال هایی که می‌تواند متغیرها را اندازه گیری کند تصمیم بگیرد.

    به طور کلی سوال های پرسشنامه به دو صورت ارائه می‌شود:

    ۱- سوال های بسته- پاسخ

    ۲- سوال های باز- پاسخ

    سوال های بسته- پاسخ: سوال های  بسته- پاسخ مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می‌دهد تا پاسخ دهنده از میان آن ها یکی را انتخاب کند. پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن در استخراج داده ها، می‌توان به سهولت آن ها را مقوله بندی و تجریه تحلیل کرد.

    پرسشنامه های بسته—پاسخ به حالت های متفاوتی ارائه می‌شود. این حالت ها به قرار زیر است:

    حالت چند جوابی: در این نوع سوال، پاسخ دهنده یکی از گزینه های ارائه شده را انتخاب کرده و علامت گذاری می‌کند. مثال:

    شغلی را که من ترجیح می دهم

    ۱- شغلی است که در آن به توانایی پیشرفت خود اطمینان دارم.

    ۲- شغلی است که همیشه مجبور به محدود کردن توانایی هایم هستم.

    ۳- شغلی است که درآمد بسیار داشته باشد.

    حالت چند درجه ای:  در این نوع سوال پاسخ دهنده موضع خود را در مورد موضوعی بر روی یک طیف با انتخابی که به بهترین وجه نمایانگر باورها، عقاید یا نگرش او درباره آن گویه باشد، مشخص می‌کند. در مثال های زیر نمونه هایی از این حالت داده شده است.

    نقش علوم در زندگی انسان انکار ناپذیر است.

    کاملا موافق           موافق                   بی طرف                مخالف                  کاملا مخالف

     

    انضباط در زندگی فردی

    حیاتی است    خیلی مهم است        مهم است        نسبتا مهم است        اهمیتی ندارد

     

    تا چه اندازه معلم شما سازمان یافته است؟

    همیشه          اغلب اوقات         بعضی اوقات             به ندرت            هرگز

     

    حالت تعیین اولویت نسبت به موارد ارائه شده: در این حالت یک سری گویه ارائه شده و از پاسخ دهنده خواسته می‌شود تا ترتیب اهمیت آن ها را مشخص کند. برای مثال به منظور پی بردن به نظرات معلمان مدارس ابتدایی درباهر مشکلات مدرسه می‌توان سوال زیر را همراه با گزینه های مربوط به آن به شرح ذیل مطرح کرد:

    سوال: به نظر شما مهمترین سه مشکل این مدرسه به ترتیب اولویت چه می باشد؟ لطفا برای پاسخ دادن به این سوال با قرار دادن ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴  در مقابل هر یک از گزینه ها نظر خود را مشخص کنید:

    فضای آموزشی

    مدیریت مدرسه

    ناهماهنگی توانایی دانش آموزان

    عدم آمادگی معلمان برای اجرای برنامه درسی

     

    سوال های باز- پاسخ: سوال هایی هستند که در آن ها پاسخ دهنده می‌تواند پاسخ را به اختیار خود بیان کند. این پاسخ ها می‌تواند از چند کلمه تا چند جمله باشد. از این نوع سوال ها برای بررسی و مطالعه عقاید در یک زمینه خاص استفاده می‌شود. باید یادآوری کرد که تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این نوع سوال ها مشکل بوده و نیازمند یک سیستم کدگذاری ویژه می‌باشد.

    مثال: احساساتی را که در حال حاضر نسبت به مادر خود دارید شرح دهید.

     

    نکات ضروری در تدوین سوال ها: پس از انتخاب نوع سوال های پرسشنامه ، محقق باید به تدوین سوال های پرسشنامه بپردازد. در تدوین سوال ها توجه به نکات زیر ضروری است:

    ۱- از سوال های نامفهوم و مبهم پرهیز شود.

    ۲- از سوال هایی که پاسخ دهنده را به پاسخ خاصی هدایت می‌کند باید اجتناب کرد.

    ۳- از سوال های پیچیده پرهیز شود.

    ۴- از سوال های دو وجهی که شامل دو سوال در یک پرسش است اجتناب شود.

    ۵- تا جایی که امکان دارد از ارائه سوال های منفی خود داری شود.

    ۶- از بیان سوال های مستقیم که موجب تحریک حساسیت آزمودنی شده و یا در وی ایجاد مقاومت می‌کند پرهیز شود.

    ۷- از تنظیم سوال هایی که آزمودنی پاسخ آن ها را در دسترس ندارد خود داری شود.

    ۱-۳- ترتیب ارائه سوال ها

    در ارائه سوال ها باید به این دو اصل مهم توجه کرد:

    ۱- سوال های اولیه باید به حدی جالب باشد که پاسخ دهنده را به پاسخ دادن ترغیب کند؛

    ۲- سوال ها از ساده ترین به پیچیده ترین عرضه شود؛

    سوال هایی که ممکن است آزمودنی در پاسخ دادن به آن ها اکراه داشته باشد در آخر پرسشنامه قرار داده شود.

    ۱-۴- اجرای مقدماتی پرسشنامه

    پس از تدوین و تنظیم پرسشنامه لازم است یک بررسی مقدماتی بر روی آن انجام گیرد. هدف این بررسی برطرف نمودن اشکالات احتمالی می‌باشد و قطعا از مشکلاتی آتی نیز جلوگیری خواهد نمود. هر گونه اصلاح سوال های پرسشنامه به نتیجه حاصله از این بررسی مقدماتی بستگی خواهد داشت. بررسی مقدماتی را باید در میان افرادی که جامعه آماری تحقیق را تشکیل می‌دهند انجام داد. بهتر است در پایان پرسشنامه از پاسخ دهنده خواسته شود تا نظر خود را درباره روشن بودن و یا ابهام برخی از سوال ها عرضه دارند. اگر کلیه پاسخ دهندگان به سوال مخصوصی پاسخ نداده باشند، در آن سوال باید تجدید نظر کرد. اگر پاسخ دهنده ما از پاسخ دادن به برخی سوال ها امتناع ورزند باید این گونه سوال ها مورد بازبینی قرار گیرد.

    حال به راهنمای تدوین پرسشنامه توجه نمایید:

    نکات عمده در تدوین پرسشنامه

    الف: تصمیم گیری درباره محتوای سوال ها:
    ۱- آیا بیان سوال ضروری است؟ تا چه اندازه این سوال مفید است؟
    ۲- چند سوال برای این موضوع لازم است؟
    ۳- آیا پاسخ دهنده اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن دارد؟
    ۴- آیا سوال باید عینی تر، ویژه تر و مرتبط تر با تجربیات فردی پاسخ دهنده باشد؟
    ۵- آیا محتوای سوال به اندازه کافی کلی و به دور از سفسطه و جزئی گویی است؟
    ۶- آیا پاسخ ها بیان کننده یک نظرگاه کلی است یا یک دیدگاه کاملا ویژه را نمایان می کند؟
    ۷- آیا محتوای سوال جهت دار است، بدون این که با سوال های دیگری این جهت خنثی یا تعدیل شود؟
    ۸- آیا پاسخ دهنده داده های مورد نیاز را عرضه خواهد کرد؟
    ب: تصمیم گیری درباره صورت بندی سوال ها
    ۱- آیا سوال قابل فهم است؟ آیا جمله بندی مشکل و غیر واضح است؟
    ۲- آیا سوال به اندازه کافی پاسخ های متفاوت در این زمینه فراهم می آورد؟
    ۳- آیا به علت عدم بیان پیش فرض ها یا پیامدهای مورد نظر پژوهشگر سوال گمراه کننده است؟
    ۴- آیا جمله بندی سوال جهت دار است؟ آیا سوال دارای بار عاطفی است و یا پاسخ خاصی را القا می کند؟
    ۵- آیا جمله بندی سوال اعتراض پاسخ دهنده را بر خواهد انگیخت؟
    ۶- آیا جمله بندی سوال چنان است که پاسخ دهنده را مستقیما مورد خطاب قرار داده تا نتایج بهتری بدست دهد؟
    ۷- آیا سوال ها بهتر است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بیان شوند؟
    ج: تصمیم گیری درباره شکل پاسخ ها
    ۱- بهترین شکل پرسیدن سوال به چه صورت می‌تواند باشد؟
    ۲- اگر از سوال هایی استفاده می‌شود که پاسخ دهنده با علامت گذاری پاسخ خود را مشخص می کند، کدام یک از موارد زیر مناسب تر است: چند گزینه ای یا مقیاس چند درجه ای، یا جواب های دوگزینه ای؟
    ۳- اگر از سیاهه (چک لیست) سوال ها استفاده می‌شود آیا شامل تمام پاسخ های ممکن بوده و به ترتیب درست ارائه شده است؟ آیا طول سیاهه سوال ها منطقی می باشد؟ آیا جمله بندی سوال ها بی طرف و متعادل است؟
    ۴- آیا نوع پاسخ، آسان، مشخص، هماهنگ و مناسب برای هدف است؟
    د: تصمیم گیری درباره ترتیب قرار گرفتن سوال در پرسشنامه
    ۱- آیا ممکن است که پاسخ به سوال تحت تاثیر محتوای سوال های قبلی قرار گیرد؟
    ۲- آیا ترتیب سوال ها دارای یک روال طبیعی است؟ آیا سوال ها دارای نظم منطقی و ترتیب روان شناختی است؟

    ۲- مصاحبه

    مصاحبه یکی از ابزارهای جمع آوری داده ها محسوب می‌شود. این ابزار گردآوری داده ها، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک آن می‌توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها، نگرش ها، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت. از سوی دیگر مصاحبه ابزاری است که امکان بررسی موضوع های پیچیده پی گیری پاسخ ها یا پیدا کردن علل آن و اطمینان یافتن از درک سوال از سوی آزمودنی را فراهم می سازد. اعتقاد بر این است که در جریان مصاحبه بسیاری از حالت ها و عکس العمل های آزمودنی فاش شده و می‌توان به مقاومت مصاحبه شونده در برابر برخی سوال ها پی برد. برای آنکه مصاحبه دارای کارآیی بوده و در رسیدن به هدف های تحقیق به محقق یاری نماید، توجه به نکات زیر ضروری است:

    – ایجاد جو دوستانه:   اولین هدف مصاحبه گر باید آن باشد که پاسخ دهنده را در شرایط مطلوبی قرار دهد. با ایجاد جوی که توام با اعتماد و اطمینان است، پاسخ های آزمودنی به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

    – توجه و علاقه مصاحبه گر:   مصاحبه گر باید به پاسخ های مصاحبه شونده دقت داشته و آن ها را با علاقه مندی پیگیری نماید. ثبت پاسخ ها بدون داشتن توجه، منجر به آن می‌گردد که پاسخ دهنده نیز به سوالات با دقت و علاقه مندی پاسخ ندهد.

    – نظم در ارائه سوال ها:    پژوهشگر بهتر است مصاحبه را با سوال های بنیادی و اساسی شروع کرده و سپس به تدریج سوال های ویژه و حساس را مطرح کند. مطرح نمودن سوال های حساس زمانی آغاز می‌شود که میان مصاحبه گر و مصاحبه شونده اعتماد برقرار شود. بنابراین آزمودنی مقاومت کمتری نسبت به سوال ها خواهد داشت.

    – نشان ندادن عکس العمل به پاسخ های آزمودنی:   مصاحبه گر نباید نسبت به پاسخ های مصاحبه شونده حالت تعجب، تشویق، سرزنش و یا عکس العمل های بازدارنده دیگری از خود نشان دهد. زیرا عکس العمل نامناسب مصاحبه گر می‌تواند بر پاسخ ها اثر گذاشته، پاسخ خاصی را به آزمودنی القا کند و علاوه بر آن آزمودنی را مورد قضاوت قرار دهد.

    – مطرح کردن سوال ها به شیوه مشابه در طول مصاحبه:   برای مطرح کردن سوال ها باید از واژگان مشابه و جمله بندی یکسان برای تمام آزمودنی ها استفاده کرد. زیرا در غیر اینصورت ممکن است تفاوت هایی در پاسخ آزمودنی ایجاد شود.

     

     

    • ۲۲ توصیه مهم برای تدوین پاور پوینت دفاعیه

     

    توصیه‌های مهم در تهیه فایل پاورپوینت:

    1. به مطالب خود نظم دهید و سپس فایل پاور پوینت را تهیه کنید.
    2. در اولین اسلاید از صفحه عنوان استفاده شود.
    3. می‌توانید فهرست مطالبی که قرار است در سمینار ارائه شوند را در اسلاید دوم قرار دهید.
    4. اسلاید سوم را به تاریخچه موضوع و ادبیات تحقیق اختصاص دهید.
    5. در اسلایدهای خودبه شیوه مناسبی نشان دهید که در جه مرحله‌ای از کل فایل‌های ارائه هستید. در زمان ارائه شنونگان می‌توانند انرژی خود را برای بهره‌برداری از صحبت‌های شما به همان نسبت تقسیم می‌کنند.
    6. اگر اسلایدی در بین اسلایدهای شما وجود دارد که قصد صحبت بر روی آن را ندارید، آن اسلاید را حذف کنید.
    7. تعداد اسلایدهای خود را محدود کنید و مطالب را فهرست وار بیان کنید. توضیح بیشتر را به مقاله خود انتقال دهید. در صورت نیاز مطالب تکمیلی و توضیح کامل در یک فایلDoc جداگانه ارائه شود.
    8. در اسلایدها از شکل زیاد استفاده شود.
    9. نسبت طول به عرض تصاویر را تغییر ندهید.
    10. شماره شکل‌های مرجع اصلی را از شکلهای خود حذف کنید.
    11. اندازه نامناسب فونت و عدم نمایش صحیح فونت فارسی انتخاب شده از معمول‌ترین مشکل در بسیاری از سخنرانی‌ها است. در زمان تهیه پاور پوینت به این مورد توجه شود.
    12. در صورتی که فکر می‌کنید ممکن است زمانبندی صحبت‌های شما در هنگام سخنرانی تغییر کند، از حالت نمایش خودکار در اسلایدها استفاده نکنید.
    13. در اسلایدهای خود به ذکر مباحث ساده اکتفا نکنید و تعادی از صفحات را به ذکر آخرین یافته‌ها در زمینه مورد نظر اختصاص دهید.
    14. تعدادی از تصاویر و همچنین بخشی از مطالب در مورد محل مطالعه شده آورده شود.
    15. در آخرین اسلاید نظر محقق و توصیه برای آینده (برای تحقیق‌های آینده) آورده شود.
    16. نکات مربوط به تایپ را رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مربوطه در وب سایت مراجعه شود.
    17. با توجه به هدف و انتظار شما از انیمیشن در اسلاید، از حرکت اجزاء در هر اسلاید استفاده کنید.
    18. اگر اعداد زیادی را به مخاطب نشان می‌دهید، حتماً آنها را به یک نمودار انتقال دهید و به این وسیله بهتر از آن نتیجه بگیرید.
    19. فرمول‌ها را تایپ کنید و از متن بجای فرمول اجتناب کنید.
    20. بهتر است عنوان هر اسلاید نشان دهد که مربوط به کدام فصل از فهرست مطالب است.
    21. در استفاده از ارقام فارسی و مخصوصا ارقام اعشاری دقت کافی بعمل آید. زیرا گاهی در هنگام نمایش محل عدد صحیح و اعشاری جابجا می‌شود.
    22. در قسمت نتیجه‌گیری بهتر است هم مزایا و هم محدودیت‌های کار خود را ذکر کنید و از ذکر مزایا به تنهایی خودداری شود.

     

     

    • ۱۵ توصیه مهم برای روز دفاع از پایان نامه

     

    توصیه‌های مهم در جلسه دفاع:

    1. قبل از سخنرانی فونت‌ها، رنگ‌های بکار رفته و موارد از این نوع را کنترل کنید تا در موقع سخنرانی مشکلی پیش نیاید.
    2. با توجه به اندازه صفحه نمایش در محل سخنرانی، اندازه فونت نمایش کنترل شود.
    3. صحبت‌های خود را با نام خداوند متعال شروع کنید.
    4. در شروع سخنرانی از حاضرین و هیات داوران برای حضور در سمینار خود تشکر کنید.
    5. در هنگام صحبت تن صدای خود را تغییر دهید تا شنوندگان را خسته نکنید. به تمامی حاضرین نگاه کنید و در زمان مناسب محل ایستادن خود را تغییر دهید.
    6. بخشی از صحبت‌های خود را به ذکر آخرین یافته‌ها در زمینه مورد نظر اختصاص دهید.
    7. به شیوه مناسبی به مخاطبین نشان دهید که در چه مرحله‌ای از سخنرانی هستید. شنونگان نیز انرژی خود را برای بهره‌برداری از صحبت‌های شما به همان نسبت تقسیم می‌کنند.
    8. اولین اسلاید صفحه عنوان است. در جلسه دفاع بعد از شروع صحبت چند ثانیه‌ای این اسلاید را همچنان نمایش دهید تا شنوندگان خوب با عنوان آشنا شوند.
    9. مدت زمان صرف شده از طرف شما برای توصیف هر اسلاید، اهمیت آن مطلب را در سخنرانی شما بیان می‌کند. لذا زمان صحبت بر روی هر اسلاید را به درستی تقسیم‌بندی کنید.
    10. در صورتی که از فرمول در اسلایدهای خود استفاده می‌کنید، توضیح کامل پارامترهای فرمول فراموش نشود.
    11. از هر شکل، نمودار، فرمول و . . . نتیجه بگیرید و سپس به اسلاید بعد بروید.
    12. زمانبندی سخنرانی رعایت شود: معمولا ۱۵ دقیقه سخنرانی و ۵ دقیقه سوال و جواب مناسب است.
    13. اگر برای نمایش اسلایدها از همکار استفاده می‌کنید، همکار خود را در جریان سمینار قرار دهید و حتی چند بار سمینار را با یکدیگر مرور کنید.
    14. هر مرجع را در زمانی که در اسلاید به آن شماره می‌رسید، به مرجع اشاره کنید تا مخاطبین بدانند کدام مرجع است. مثلا به شماره مرجع اشاره کنید و بگویید “پروفوسور پنگ در کتاب مبانی نشست خود این نمودار را ارائه کرده است”. به این ترتیب مخاطبین بدون مراجعه به فهرست منابع می‌توانند متوجه شوند که این مرجع از یکی از کتب پرفسور پنگ آمده است.
    15. اگر یک کلمه فنی را به فارسی ترجمه می‌کنید، اصل کلمه در زبان اصلی را نیز ذکر کنید.

     


    advertisement
     ارسال در حدود 4 سال قبل  p30top.ir نویسنده : مهدی حمیدی  p30top.irبدون نظر
    ارسال نظر



    راهنمای دانلود :

    - برای تسریع و راحتی در دانلود فایل ها از نرم افزار های مدیریت دانلود مثل IDM یا DAP استفاده کنید.

    - در صورتیکه لینک به صورت مستقیم باشد دانلود به صورت خودکار آغاز می شود، در غیر اینصورت به صفحه ای هدایت می شوید که باید بر روی Download یا Free Download یا عبارتی با همین مضمون کلیک کنید تا پس از چند لحظه دانلود آغاز شود.

    - درصورت کار نکردن لینک های دانلود، یا مشکل در فایل های دریافتی در بخش نظرات همان پست اعلام کنید تا فایل ها اصلاح و مجددا آپلود شوند.

    - توجه داشته باشید که همیشه مناسب ترین لینک برای دانلود، به عنوان اولین لینک قرار داده می شود.

    - پس از دانلود برنامه توسط نرم افزار WinRar فایل ها را از حالت فشرده شده خارج نمایید.

    - قبل از نصب نرم افزار اتصال اینترنت خود را قطع كنید و سپس اقدام به نصب نرم افزار نمایید.